Precis som Sverige har Finland en egen version av systembolaget. Finska systembolaget heter Alko och har mer än 300 butiker runt om i Finland som tillsammans omsätter över en miljard euro.

Alko får ny identitet av Bond

Bond är en välrenommerad designfirma i Finland som fått uppdraget att ge dessa butiker ett nytt utseende. Anders Nord och Aleksi Hautamäki från Bond har i ett tidigare uppdrag gjort om Alko’s huvudbutik i Helsingborg.

Finska systembolaget Alko behövde bland annat nya avdelningar för organiska viner och champagne, samt nya kassadiskar. Ett annat krav var att försöka bryta trenden och utseendet av de traditionella spritbutikerna, för att skapa ett branding som tilltalar alla typer av kunder.

När man utformade den organiska avdelningen, som på finska heter POUTI, försökte man undvika det stereotypiska för organiska butiker. Det man ville behålla var den handgjorda känslan.

Alko’s nya identitet har valts ut med mycket omsorg och byggts som en tredimensionell design. Eftersom det är ett öppet företag som anses vara ledande inom säljindustrin i norden, så är det mycket viktigt att identiteten stämmer. Bond har kombinerat Alko’s röda färg med träytor och därmed lyckats skapa ett väldigt tydligt och informativt varumärke.

Trappan upp till Alko i Finland

Alla trappor har fått belysning både i trappstegen och i räckena.

Belyst kub ovanför trappan

En stor kub med belysning i ramen har monterats ovanför trappan i deras huvudbutik.

Hyllsystem i Alko's nya identitet

Första Alko-butiken öppnades 1932 då riksdagen i Finland beslutade om att införa en ny lag om alkoholhaltiga drycker. Det statliga bolaget som då hette Oy Alkoholiliike Ab fick ensamrätt att tillverka, sälja, importera, samt exportera alkoholhaltiga drycker och öppnade därmed de första butikerna.

elegant interiör Alko

Alko identitet

Viner i finska systembolaget Alko

Trappa med lysande kub

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.