I början på veckan korades vinnarna i den frivilliga designtävlingen Renault By Berghs på Scandic Anglais i Stockholm. I tävlingen fick studenter på Berghs School of Communication uppdraget att ta fram en ny design för bilmodellen Renault Clio, som lanserades i början 1990-talet.

Renault Clio Lozenge 2

Det vinnande bidraget heter Clio Lozenge och har inspirerats av Renaults första logotyp, ”diamanten”. Man har även tagit fram en tillhörande kommunikationskampanj ”your first” som handlar om första gången man gjort eller upplevt någonting.

Details_Clio_Page_4

”Det känns helt overkligt att konceptet som vi tror på så mycket nu blir verklighet! Vi har tagit fram en modern design som vi tycker passar bra med Renaults personlighet,” säger Gustaf Jonshult som är produktionsledare i den vinnande projektgruppen.

Details_Clio_Page_2

Vinnande gruppen består av medlemmarna Gustaf Jonshult (Produktionsledare), Joel Clasén (Communication Design), Linnéa Björkman (Digital Strateg), Ariana Ocampo (Digital Kreatör), Jenny Löfgren (PR) och Filip Lindén (Communication Design).

Lozenge 1

Renault har avslöjat att man planerar tillverka Clio Lozange som en specialutgåva i 200 exemplar. Förutom det kommer gruppen också få möjlighet att spendera en helg i Paris, med ett inplanerat besök på Renaults designkontor. Bilen släpps i Sverige till våren 2016.

vinnare

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.