Betongbroar ska rädda liv på Riksväg 73

Erik Andersson Arkitekter har designat dessa betongbroar till nya riksväg 73 som sträcker sig från Stockholm till kuststaden Nynäshamn.

Betongbroar på Riksväg 73
Bild © Rasmus Norlander

Den nya vägen, vilken är drygt 57 km lång innebar en hel del utmaningar för arkitekterna då den planerades gå genom kulturell, orörd natur och ersätta den tidigare olycksdrabbade Väg 73. Vissa delar innehåller bland annat en unik natur där man kan utöva fiske, vandra, simma och plocka bär eller svamp.

Erik Andersson Arkitekter
Bild © Rasmus Norlander

Områdets topografi är till största delen berg och klippor blandat med ängar, där det finns utrotningshotade eller ovanliga djurarter som fiskgjuse, örn, kärrhök, vildsvin, lodjur, älg och rådjur. Erik Andersson Arkitekter valdes ut av Vägverket för att ta fram passande utseenden för 20 st broar längs riksvägen.

RV73 07 copy
Bild © Rasmus Norlander

Formerna förändras beroende på brons storlek eller bredd och man har lyckats reducera ytorna genom att tillämpa ett teoretiskt system där resultatet ger broar av samma familj som är speciellt anpassade för sin position.

RV73 08 copy
Bild © Rasmus Norlander

Målen med dessa broar var som resten av vägen att hålla en hög säkerhet för bilpassagerare, men även göra så att alla djurarter och människor kan passera fritt emellan. Man samarbetade med ingenjörsfirmorna Bjerkings, Konfem samt landskapsarkitekter på Landskapslaget och Ramböll.

RV73 14
Bild © Rasmus Norlander

Namn: Broar för RV73
Plats: Stockholm – Nynäshamn
Status: Färdigställt
Klient: Vägverket
Arkitekt: Erik Andersson Arkitekter
Budget: 1,8 miljarder SEK
Fotografi: Rasmus Norlander

RV73 15 copy
Bild © Rasmus Norlander
RV73 16
Bild © Rasmus Norlander
Fler berättelser
Skåp av Sebastian ErraZuriz öppnas som en solfjäder

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.