CAP Brewery är ett nytt Svenskt ölmärke från Stockholm, som med sina blandade ölsorter och nytänkande etiketter är en del av vår utvecklande ölkultur.

blackceleb_1500NY - CAP Brewery - nytänkande etiketter

Bryggeriet startades 2013 av en bryggmästare som var trött på arbetet då chefen inte gav honom spelrum för kreativt bryggande, inklusive ett gäng ölimportörer och några sköna mat och dryckesnördar med en känsla för design och form.

cap_imp_800_600NY - CAP Brewery

Namnet CAP kom man på efter att ha knäckt en öl och spelat luffarschack med kapsylen. Ölupplevelsen börjar och slutar med kapsylen, eftersom den är det första man öppnar och sista som städas undan. CAP står för: Curious, Audacious, Product.

Cap_IPA_800_600NY - CAP Brewery

Ölnamnen däremot är inspirerade av låtnamn på band som man gillar och ska avspegla innehållet i flaskorna. Ta tex Endless Vacation, en Ramoneslåt som beskriver en lättdrucken öl för semestern. Vinter som sommar. Den vann pris som årets Pale Ale på Sthlm Beer & Whiskey Festival.
Man laborerar hej vilt gällande smakerna på bryggeriet som för närvarande är under uppbyggnad. Alla favoriter kommer att finns i sortimentet. De löpande experimenten kommer att släppas under namnet CAP, Im Curious.

Endless_1500

Designen på etiketterna står Jon Eliasson och Johan Damgaard för. Till vardags driver de Kafferosteriet Johan & Nyström och är rådgivare vad gäller design, kommunikation & marknadsföring på CAP. Johan tyckte att det saknades ett formspråk som skiljer sig från allt det andra på systembolagshyllan, så därför blev grunden vit.
Man beslutade sig också för ett mer naivt och ironiskt formspråk i kontrast till alla ”hårda” stilar som man ofta förknippar med mikrobryggerier idag. Jon Eliason designade sedan etiketten tillsammans med sin 13 åriga dotter som är ett ett geni på illustrationer.

exciter_1500

Målet med CAP är att vara alternativet där industrin slutar och konsumenten står besviken. Att brygga otroligt bra öl och ta nordisk ölkultur ut i världen. Man har redan fått ett antal förfrågningar från andra länder, men vill först se till att klara leveranserna till den lokala marknaden innan det är dags för expansion.

Hunting_1500Ny

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.