Förslag på miljövänligare Coca-Cola-burkar

Industridesignern Harc Lee har lagt fram ett förslag på nya Coca-Cola burkar som skall vara miljövänligare än de tidigare, men samtidigt minimera utseende förändringarna.

Coca-Cola

”Färglös” är namnet på det nya konceptet. Den stora förändringen är att han tagit bort alla färger från dem för att reducera luft och vatten föroreningarna. Återvinningsprocessen kommer också att underlättas utan dessa färgtillsatser, då all färg måste skrapas av i en avancerad process som är energikrävande och komplicerad.

Istället för färg har burkarna fått Coca-Cola loggan tryckt med en så kallad tryckpress på sidan av ett obehandlat aluminiumstycke. Detta ger ett mer modernt utseende med en logotype som har konturer. Dessutom sparar det på miljön och underlättar återvinningsprocessen.

Fler berättelser
Land Rover Defender får två extra hjul av Kahn Design

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.