Idag genomför Google den största uppdateringen på 17 år. Man byter nu logotyp för att leva upp till användarnas förväntningar att kunna hjälpa till var- och närsomhelst oavsett plattform.

Anledningen till varför Google nu genomför denna uppdatering är för att användarbehovet har förändrats. Människor är inte längre låsta till en stationär PC, utan använder Googles produkter och tjänster från olika plattformar, appar och enheter flera gånger per dag.

Logotypen som från början enbart var avsedd för desktop har gjorts om till att passa på olika typer av enheter och funktioner som variera från tal, touch och skrift. Nu passar den även in på de allra minsta skärmarna. Utöver det har den klassiska g-ikonen försvunnit och ersatts med en symbol som matchar med den nya logotypen.

Ett nytt visuellt språk införs för att visa att Google används, och hur man arbetar för användaren. Ett tydligt exempel på detta är den nya Google-mikrofonen, som är gjord för att användaren ska kunna interagera oavsett om det gäller tal, klick eller skrift.

Google skriver i ett pressmeddelande: ”Vi tycker att dagens uppdatering ger en bra bild på de olika sätt som Google verkar för dig inom Sök, Kartor, Gmail, Chrome och många andra produkter. Vi tycker att vi har tagit det bästa av Google (enkelt, avskalat, färgglatt, vänligt), och omarbetat det, inte bara för att passa Google idag, utan även för Google i framtiden.”

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.