Igår lanserade Facebook-ägda Instagram en ny uppdaterad design, som inkluderar både ikoner och interface i appen. Man har tagit fram en enklare och renare version av den nuvarande app-ikonen, som använder regnbågsfärgade gradienter istället för en retro kamera.

Under de senaste fem åren har Instagram utvecklats från att ha varit en plats för att dela filtrerade bilder, till att bli en global community med över 80 miljoner delade foton och videor dagligen. Det är på grund av detta som man växt ur sitt gamla varumärke och var i behov av en ny design.

Fördelen med den nya designen är att mer fokus läggs på bilderna och videoklippen, utan att förändra sättet man navigerar i appen.

Instagram_UI

För att få bilder och videosnuttar att att sticka ut, har man uppdaterat appens utseende genom att ta bort färgerna. Instagram’s signaturfärg, den blåa nyansen, har ersatts med ett svart och vitt interface. Notiserna har nu blivit rosa istället för den tidigare orangea färgen, samtidigt som ikonerna i navigeringsfältet har plattats till och blivit gråa.

I samma veva har man också valt att uppdatera designen på ikonerna för bolagets andra kreativa appar: Layout, Boomerang och Hyperlapse. Även här har man valt att lägga en genomgående gradient som förenar apparna och får dem att kännas mer sammanhängande.

Instagram_AppIconFamily

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.