Utställningen Recollection av Shai Dahan hjälper barn i Afrika

Gatukonstnären Shai Dahan visar under oktober månad upp utställningen Recollection på Hotel Skeppsholmen i Stockholm. Utställningen sker i samarbete med hjälporganisationen Project Playground som arbetar med utsatta barn och ungdomar i kåkstäderna kring Kapstaden i Sydafrika.

Drummer Boy 68 X 81 Shai Dahan
Drummer Boy

Efter att ha varit verksam i både New York City och Los Angeles är Shai Dahan nu bosatt i Borås där han arbetar som curator och konstnärlig ledare för No Limit.

Shai Dahan in the middle
Shai Dahan i mitten

Hur kommer det sig att du började måla?

– Jag kommer från en familj av konstnärer. Min mor var akvarellkonstnär redan innan jag föddes och i min uppväxt hade vi alla hennes konstverk hängandes i huset. Min far var träskulptör, så jag har växt upp i ett hem fyllt med konst. Som tonåring växte jag upp med ADHD och föredrog att klottra i skolböckerna istället för att fokusera på Amerikansk historia.

– Jag började göra konst i tjugofemårsåldern, och i mina sena tjugo bodde jag i New York omgiven av konst (ungefär som i barndomshemmet). Det var därför lätt att hitta ny inspiration. Jag involverades i flera olika gatukonst-projekt och började gå med i rörelser. Nu i trettioårsåldern har jag sysslat med gatukonst i nästan 10 år och målat professionellt ungefär hälften av tiden. Detta tack vare att jag fick börja uppleva konsten i tidig ålder.

The Colors Within 50 X 70 av Shai Dahan
The Colors Within

Vad och vilka konstnärer inspirerar dig?

– Mycket av inspirationen hämtas från den miljö som jag befinner mig i för tillfället. Under uppväxten i Los Angeles inspirerades jag bland annat av surf och skateboard kultur. Det vill säga jag målade motiv på skateboards och surfbrädor åt andra människor. Senare i New York byttes detta mot ett mer urbant bildspråk. Det var början för serien ”Birdgun” som blev mycket populära i under år 2007. Från den växte så småningom serien ”Animal Gun” fram som också gjorde väldigt bra ifrån sig tidigt.

– När jag sedan flyttade till Sverige, började jag inspireras av de Svenska dalahästarna och djur i allmänhet. Det ledde till målningar föreställande fåglar, rådjur och mestadels hästar. Mycket har att göra med miljön. Detsamma gäller för min senaste soloutställning ”Recollection” för Project Playground i Stockholm, där all inspiration är hämtad från min tid i Langa, Sydafrika.

– Det finns naturligtvis också konstnärer som inspirerar mig. Allt från Norman Rockwell’s stil ”captured moments” till de realistiska hästarna av George Stubbs. En av mina favoritmålningar är ”A Heroes Death” av Nils Forsberg som jag såg på Nationalmuseet i Stockholm. Det finns en skönhet och symbolik i äldre konst som jag försöker utforska som konstnär genom att bygga in dolda budskap i målningarna.

The Cook_71 X 69 av Shai Dahan
The Cook

Har du ett favoritkonstverk?

– Det varierar. Mycket av mina konstverk kommer och går. Det finns ett par målningar som jag ångrar att ha sålt under en utställning. En av dem är ”The Mourning” som målades till en soloutställning i Östersund 2013. Det var min egen version av Nils Forsberg’s målning ”A Heroes Death”.

Hur kommer det sig att du flyttade till Sverige?

– Jag blev kär, det är den korta versionen av historien. Jag träffade min fru som är svenska under tiden jag bodde i USA.

Siyanda Kwetana 80 X 100 av Shai Dahan
Siyanda Kwetana

Vad skulle du vilja kalla din konststil?

– Det roliga är att jag anses vara en gatukonstnär, men det är nog bara halva sanningen. Om konstverken ställs ut i ett galleri så är det ju inte riktigt gatukonst eller hur? Jag tror att jag är en nutida målare som tycker om att göra väggmålningar utomhus. Jag brukar inte hänga upp mig alltför mycket på det där med titlarna. Det är roligt att måla både inomhus och utomhus. Jag tror inte på att en konstnär ska hålla sig till en sak genom hela sin karriär. Det blir väldigt tråkigt.

Liyema Neti 65 X 91 av Shai Dahan
Liyema Neti

Vad är syftet med din konst?

– Jag försöker skapa berättelser. ”Recollection” var särskilt unik eftersom jag fick uppleva alla de stunder som jag porträtteras i målningarna. Normalt när jag skapar en utställning brukar jag titta igenom gamla bilder för att hitta inspiration. Men med Recollection var det första gången en utställning var baserad på bilder och upplevelser. En av mina favoritkonstverk från utställningen heter ”Sprayed Heart” och föreställer en pojke vid Project Playground i Langa, Sydafrika. Jag hade med mig en låda med sprayburkar, och pojken tog omedelbart en burk och började måla på en vägg som jag tänkt täcka med en väggmålning. Det var som om han hade upptäckt en ny leksak. Jag fångade ögonblicket genom att måla det.

– Unikt med utställningen Recollection är att nästan alla konstverk är baserade på bilder och material från Langa i Sydafrika. Det är metaller, gamla dörrar och uppsamlade rester som valts ut av barnen i Project Playground för att sedan skickats till min studio i Sverige. När ett konstverk säljs går hundra procent av intäkterna direkt till Project Playground i Langa för att fortsätta att bygga en plats för barnen att utforska och bli inspirerade.

In Search For a Toothfairy 89 X 116
In Search For a Toothfairy

Vilka råd skulle du vilja ge en nybliven konstnär?

Det finns tre regler som jag försöker följa:

1. Behandla det som ett jobb. Min rutin är att vakna vid sjutiden, äta frukost och vara i studion kl 8 ända fram till kl 17-18 på eftermiddagen. Det gäller även för dagarna jag känner mig oinspirerad och inte har lust att måla. Man kan alltid göra någonting annat som är relaterat till konsten. Exempelvis läsa böcker eller utforska nya tekniker.

2. Jag rekommenderar också inte tänka för mycket på pengar eller press. Dessa faktorer kommer från hårt och bra arbete. Tidigare i min karriär fokuserade jag nästan enbart på att sälja och få bloggar att skriva om mig. Det irriterade mig enormt när det inte hände. Människor köper mycket hellre konst som de ser att du lagt ner din själ i att skapa, istället för någonting som går ut på att tjäna snabba pengar.

3. Sista regeln är att undvika att läsa kommentarerna. I början av karriären brukade jag lägga tid på att läsa kommentarer på bloggar och webbplatser som skrivit om mig. Det kunde finnas 10 positiva kommentarer och 1 negativ. Den negativa kommentaren från en person som sa att jag var en gräslig konstnär brukade alltid fastna i mitt huvud och den förstörde alltid min stämning i studion. Jag lärde mig snabbt att inte läsa kommentarer. Genom karriären kommer det alltid att finnas människor som ogillar ditt arbete eller bara tillbringar sin tid med att vara elak. Det spelar ingen roll hur bra du är. Tro på det du gör så kommer andra att tro på det också. Du kan inte tillfredsställa alla, speciellt inte i konstvärlden.

TIGER
Tiger
Water Beast 360 X 170
Water Beast
The Guardian 75 X 111
The Guardian (ovan) och Sprayed Heart (under)

Sprayed HeART 85 X 196 av Shai Dahan

Fler berättelser
Samsung Galaxy Gear är det smarta armbandsuret

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.