Danska designföretaget Normann Copenhagen slog nyligen upp portarna till sitt nya showroom i Köpenhamn. En omfattande renovering har gjorts av varumärkets huvudkontor och flaggskeppsbutik, där man bland annat skapat ett galleri i form av ett rosa rum.

Renoveringen av företagets huvudkontor har tagit över en månad att genomföra. Resultatet är ett vågat koncept som ger butiken karaktären av en konstutställning. Designern Hans Hornemann har tagit fram konceptet tillsammans med Normann Copenhagen’s brand manager, Britt Bonnesen.

Interiör i showroom för Normann Copenhagen

– Vi vill ge besökarna en känsla av att de förflyttar sig genom en konstinstallation. Vi har spelat med kontrasten mellan varmt och kallt i en modern interiör som hyllar lokaler värdefulla att bevara, säger designern Hans Hornemann

Normann Copenhagen’s nya showroom är ett konstnärligt universum av färger och material. Interiören är rå och industriell, bestående av färgad akryl, epoxi, speglande glasväggar, korridorer av borstat stål och element i terrazzo.

normanncopenhagen_butik_6

Showroom uppdelat i zoner

Butiken är uppdelad i fyra stycken zoner, bestående av en hall, scen, balsal och ett galleri. Den inledande hallen har en 20 meter lång soffa i plysch med varierande färgsättning, som bryter av mot den kalla stålpanelen.

I anslutning till hallen ligger scenen. Här kan man förlora sig i ett drömliknande värld av velour-klädda pennor, anteckningsböcker och annat smått och gott. I hallen finner man också Normann Copenhagen’s nya materialbibliotek, där köpare kan känna och välja ut passande material till sina produkter.

normanncopenhagen_butik_7

Balsalen ligger precis nedanför scenen och innefattar dynamiska utställningar. Det är en gammal biosalong som gjorts om till ett showroom med dynamiska element.

– Den gamla biografsalongen är ett imponerande rum, och det var viktigt för oss att bevara känslan av rymd och dess upphöjda atmosfär. Samtidigt ville vi skapa mer intima miljö för kunden att utforska, säger Hans Hornemann.

– För att skapa en känsla av rymd i salongen, arbetade vi med rörliga element såsom podier och väggar, vilka kan kombineras i miljöer med varierande uttryck och flöden.

Rosa rum i ny flaggskeppsbutik för Normann Copenhagen

Galleri med rosa rum

I mitten på salongen finns ett schakt med en trappa som leder ner till galleriet. Väggarna i schaktet är täckta av stålpaneler, vilket bryts av med en rosa matta i plysch. Galleriet består av ett rosa rum som fullkomligt överrumplar besökare med olika nyanser av den rosa färgen.

Fåtöljer står på låga podium och sticker ut som köttiga organismer i ett rosa universum. Rummet ger en känsla av femininitet och kroppsliga inälvor, vilket kan vara både lockande och avvisande på samma gång. Idén är att utrymmet ska vara oförutsägbart och föränderligt. Det är en plats där nästan allt kan hända.

Galleriets rosa rum genomsyras av en platsspecifik komposition, skapad av danska konstnären Nina Holmgren. Det är en abstrakt berättelse som inkluderar akvatiska ljud och stycken med olika historier. Hon har även tagit fram ett utbud av spellistor med noga utvald musik, tillägnad Normann Copenhagen.

normanncopenhagen_butik_5

Unik shoppingupplevelse för Normann Copenhagen

Företaget Normann Copenhagen har arbetat med att skapa en detaljerad och unik upplevelse för både kunder och besökare. Man har arbetat mycket med att förbättra samstämmigheten mellan den fysiska affären och butiken på nätet.

Kunden kan nu köpa produkterna direkt i mobilen och välja mellan att hämta dem i butiken eller få dem hemskickade. Man har också utvecklat en ny anpassningsfunktion till nätbutiken som hjälper kunden att välja mellan 40,000 olika produktvariationer.

normanncopenhagen_butik_8

När Normann Copenhagen öppnade sin butik år 2005, var det den första i Danmark att anamma livsstils-konceptet. Varumärket har sedan dess genomgått stora förändringar och kan numera fylla hela sitt 1700 kvm stora showroom i Köpenhamn.

– Utställningslokalen kommer att erbjuda djärva kompositioner och extravaganta paradnummer, exempelvis fåtöljer klädda i vilda, exklusiva tyger. Du kan givetvis beställa exakt samma stol, men kan även låta dig inspireras av färger och stämningar. Att komma hit ska vara en upplevelse, säger Britt Bonnesen.

Utställningarna kommer att förändras regelbundet och hela tiden visa upp utvalda delar av sortimentet i nya inspirerande konstellationer. Ett rosa rum i galleriet är bara början.

normanncopenhagen_butik_4

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.