Konstnären Marcus Mårtenson skapar serieliknande konstskildringar om livet och han ställer för närvarande ut på grupputställningen Panorama på galleri Lars Bohman i Stockholm.

thedownwardspiralmm - Marcus Mårtenson

Intervju med Marcus Mårtenson:

Hur kommer det sig att du började måla?

– Jag älskade att rita när jag var liten, jag gjorde det hela tiden och till skillnad från andra barn slutade jag aldrig.

Vad får du din inspiration ifrån? / Vilken konstnär är du inspirerad av?

– Saker som inspirerar mig är framförallt min uppväxt i USA men specifika saker skulle vara skuggsidan av teknologin, missbruk, Hollywood, Carl Gustav Jung, drömmar, nöjesfält, buktalardockor, skräckfilmer, pop konst, konspirationsteorier, New Orleans, sekter, tiki barer, och rockabilly musik.

Vilken av målningarna är din favorit?

– Jag gillar ”The Downward Spiral” som är utställd i grupputställningen Panorama på galleri Lars Bohman i Stockholm just nu.

Marcus Mårtenson's serieliknande konst på Sturehof

Vad skulle du vilja kalla din konststil för?

– ”Commentary and prophecy” sa någon i en Amerikansk tidning.

Var har du lärt dig måla / studerat?

– Jag gick några förberedande skolor men slutade när jag fick ett stort uppdrag att göra ett hotellrum fylld med konst åt Lydmar Hotell. Jag har aldrig gått på någon konsthögskola.

Hur länge har du målat?

– Jag har jobbat som konstnär sedan 1997.

Har du något bra tips för en blivande konstnär?

– Se dig själv som ett rock band och ta alla spelningar du kan överallt hela tiden, spela alltid dina hits. Till slut kommer folk att fatta.

Marcus Mårtenson framför sitt serieliknande konstmontage på Sturehof.

Här följer också en text av David Bartal som var i vernissagekatalogen på Marcus senaste utställning vid Angelika Knäpper Gallery i april 2012:

”Konst uppkommer aldrig i vakuum. All konst, även den mest abstrakta och introspektiva, formas inom ramen för en specifik kontext. Likaväl är avsikten att frammana en idé, en känsla eller ett uttryck i sig formad på en specifik plats vid en given tidpunkt. Även för Marcus Mårtenson är detta i hög grad sant som i sitt måleri nyttjar masskulturens ikonografi sammanfogad med ett djupt engagemang för samtida händelser och utveckling.

I utställningen Stay Motivated möter vi en konstnär som reflekterar och visar upp en viss oro inför den värld han ser kring sig. Hans arbeten, Caran d’Ache pastellkritor på träpaneler, tolkar och undersöker ett samhälle i fasa inför framtiden. Redan under 1950- och 60-talen undersöktes kopplingen mellan masskultur och konst av popkonsten. På den tiden uppfattades bilder från kommersiell kultur och reklambild genom en prisma av lustig ironi och överdrift. Många gånger drevs också popkonstens pionjärer av en längtan att revoltera mot en elitistisk idé om konst för konstens skull. Stay Motivated däremot befinner sig bortom ironi.

En av Mårtensons tidigaste inspirationskällor för den här utställningen var upptäckten av Thomas Coles fem målningar The Course of Empire som producerades mellan 1833 och 36. Det var under en tid då många fruktade att Amerikas transformation från ett utopiskt jordbrukssamhälle till en nation med imperialistiska ambitioner skulle leda till nedgång och förfall.

Hand_of_power

”Mårtenson bodde i USA som barn, mellan 6 och 13 års ålder. Alltså är det inte så förvånande att hans målningar innehåller många referenser till både popkonst och specifik amerikansk kultur som karnevaler, nöjesfält, kasinon och Hollywood kändisar. Hans tvådimensionella målningar är lika färgstarka, lättåtkomliga och roande som söndagstidningarnas tecknade serier. Likafullt är de absolut seriösa. I vår samtids tvångsmässiga strävan efter efemära skönhet, status och hedonism finns ett element av absurditet. Men Mårtenson är starkt medveten om människans dödlighet och genom att fokusera på dagsaktuella trender och händelser särskiljer han sig från många av sina samtida kollegor.

Sammanställningen av ett 60-tal verk är den här stockholmsbaserade konstnärens hittills största separatutställning. De är lysande, visuella berättelser konstruerade av vrakgods ur vårt dagliga liv detta 21 århundrade och här ryms konspirationsteorier, skräckfilm, kokain och plastikkirurgi. Vi känner igen konstnärens landskap, hans universum och farhågor som om vore de våra egna.”

Famous excuses

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.