Företaget och sociala nätverket Snapchat har nu tagit första steget in i hårdvarubranschen, genom att byta namn till Snap Inc och lansera Spectacles – ett par solglasögon med inbyggd videokamera.

Detta upplevdes kanske som ett väldigt oväntat initiativ för många, men Snapchat är ett experimentellt företag som har varit väldigt framgångsrikt i att introducera nya sätt att tänka på kring meddelande-tjänster i mobilen.

Spectacles är ett par solglasögon med inbyggd kamera, som kan skicka 10 sekunder långa videomeddelanden trådlöst till mobiltelefonen. Solglasögonen börjar spela in videosnuttar när användaren trycker in en knapp på ovansidan av vänstra ramen. Dessa videomeddelanden skickas sedan trådlöst via Bluetooth eller Wifi till Snapchat-appen i mobilen.

”Vi har arbetat under de senaste åren med att utveckla en helt ny typ av kamera”, meddelade Snap Inc den 24:e september i ett blogginlägg.

Spectacles kommer att tillverkas i tre stycken färger och kosta omkring 130 USD att köpa vid säljstart. Kameran har ett mänskligt synfält på 115 grader och filmar video som kan spelas upp i helskärmsläge på alla typer av enheter.

”Vi har skapat en av de minsta trådlösa videokamerorna i världen, som är kapabel att ta en hel dags Snaps på en enda laddning, och vi har integrerat den sömlöst i ett par roliga solglasögon”

LED-lampor på insidan av ramen talar om för användaren när inspelningen är igång. De utvändiga lamporna är till för att uppmärksamma övriga människor om att en inspelning pågår. Laddstationen för batteriet i solglasögonen är integrerats i fodralet. Vid uppladdning indikerar lamporna även batterinivån, när användaren dubbelklickar på ovansidan av ramen.

Spectacles solglasögon i fodral

Spectacles laddas direkt i fodralet

Inspelningstiden kan förlängas från 10 sekunder upp till 30 sekunder – genom att man trycker en ytterligare gång på knappen i ramen. För att stoppa inspelningen, håller man ner knappen en längre tid.

Projektet ”Google Glass” är kanske den mest välkända jämförelsen till Spectacles. Ett tidigt försök att integrera en heads up display i ett par glasögon som sedan synkade med mobilen och surfplattan. Google Glass skiljer sig dock från Spectacles både pris och funktionsmässigt.

Första lanseringen av solglasögonen sker till hösten i begränsad upplaga. Sedan kommer lanseringen av Spectacles sakta men säkert att expanderas. Tanken med detta är att Snapchat vill hitta rätt formel för en integrerad ansiktskamera. Det vill säga att skapa en produkt som folk faktiskt kommer att tycka om. Man hoppas därmed kunna undvika samma dystra öde som projektet Google Glass gick till mötes.

Inga fler artiklar

Prenumerera på DesignWorld

Få de senaste nyheterna inom arkitektur, konst och design helt kostnadsfritt direkt till mailen.